tirsdag 7. september 2010

Elevenes fiksjonslitteratur


Før vi skulle begynne på kapitlet om fiksjonslitteratur i norsk VG1, fikk elevene i lekse å skrive om to av de fiksjonstekstene de har lest og likte best. De skulle skrive i OneNote, ca 300 ord. Oppgaven var å gjengi kort handlingen, og si noe om hvorfor de valgte denne teksten framfor andre tekster de har lest.

I timen bad jeg elevene lese høyt eller gjenfortelle det de hadde skrevet, slik at de andre i klassen kunne høre om litteratur de kanskje ikke hadde lest eller hørt om, samtidig som det kunne øke leselysten ved å høre om bøker andre på samme alder leser. Det viste seg at noen hadde valgt det samme, for eksempel Harry Potter-serien, Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren, Twilight-serien, romaner av Ingvar Ambjørnsen og Jo Nesbø, og boka Tusen strålende soler, også Knut Hamsuns Victoria leses. Dette viser at spekteret er stort, mange leser, noen leser mye og alle har en roman å dele med andre, noe som tegner godt til å opprette lesesirkel i klassen.

Etter at alle hadde fortalt om sin bok, skrev de på fagsiden på Facebook et kort handlingsreferat med tittel og forfatter. Dette gjør det lett for elevene å finne tilbake til de bøkene de andre i klassen omtalte, samtidig som disse kommentarene blir en liten bokbank for fiksjonslitteratur som de kan klikke seg inn på og få tips og inspirasjon fra til videre lesing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar